Obiady czwartkowe na miarę czasów

0
863
Obiady czwartkowe na miarę czasów

Obiady czwartkowe, zwane również obiadami mądrymi bądź rozumnymi były organizowane w XVIII wieku przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, z inicjatywy Adama Czartoryskiego. Gromadziły wokół stołu wybitne postaci tamtego okresu, ludzi kultury i sztuki literatów, poetów, rzeźbiarzy, malarzy. W XIX wieku Wincenty Krasiński, zainspirowany ideą „czwartków”, organizował literackie obiady czwartkowe. Współcześnie do historycznych obiadów czwartkowych wróciła marka Philipiak, nadając im nowoczesną formę i prozdrowotną misję.

Historyczne obiady czwartkowe

Obiady czwartkowe były koncepcją pozwalającą połączyć dwie przyjemności: jedzenie oraz dyskusje. Podczas kilkugodzinnych biesiad rozprawiano z pasją o sztuce, kulturze, czytano wiersze i dzieła literackie. W XVIII wieku, w Zamku Królewskim (a przy sprzyjającej pogodzie – w Łazienkach) do stołów zasiadali wyłącznie mężczyźni, co miało ułatwić rozmowy na każdy temat (również polityki, czy nauki) i pozwolić na swobodne odczytywanie frywolnych wierszy. Na obiadach u króla Stanisław Augusta Poniatowskiego bywali m.in.: Ignacy Krasicki, Hugo Kołłątaj, bracia Śniadeccy, czy Franciszek Bohomolec. Król Stanisław August miał nietypowe, jak na tamte czasy, upodobania kulinarne – preferował kuchnię lekką, łączącą tradycje francuskie i polskie. To on zapoczątkował modę na jedzenie bardziej wyrafinowane, stawiające na zdrowe proporcje i przeciwstawiające się sarmackim zwyczajom picia i jedzenia do upadłego.

Obiady czwartkowe pod szyldem Philipiaka

Marka Philipiak to producent najwyższej jakości naczyń do gotowania i uznany promotor zdrowego stylu życia, opartego na doskonale zbilansowanej i smacznej diecie. Misją cyklicznych czwartkowych spotkań jest właśnie przekazywanie i poszerzanie wiedzy na temat prawidłowego odżywiania, również w chorobach dietozależnych. Do obiadów czwartkowych zasiadają znane osoby ze świata sztuki i kultury, filmu, teatru i sportu, a nad merytorycznym przebiegiem spotkań czuwają profesjonaliści: lekarze i dietetycy oraz mistrz kuchni Karol Okrasa. Ważnym aspektem tych współczesnych biesiad jest charytatywne wsparcie udzielane przez biesiadników konkretnym akcjom bądź fundacjom, np. akcji Pajacyk (program, który w ramach Polskiej Akcji Humanitarnej dożywia głodne dzieci) i Fundacji Ex Animo (działającej na rzecz pacjentów Kliniki Onkologii Centrum Zdrowia Dziecka).

Biznes odpowiedzialny społecznie

Społeczna odpowiedzialność za prowadzony biznes wymaga od przedsiębiorców podejmowania działań na rzecz poprawy jakości życia ludzi. Grupa Philipiak realizuje te zadania między innymi poprzez edukację z zakresu zdrowego odżywiania: co i jak jeść, jak komponować codzienne menu i jak przygotowywać poszczególne dania, by składniki nie traciły swoich wartości odżywczych. Uczestnicy różnego rodzaju spotkań edukacyjnych i promocyjnych mają szansę przekonać się w teorii i praktyce, jak duże znaczenie ma to jak i w czym przygotowujemy posiłki dla siebie i dla naszych rodzin, i że garnek garnkowi nierówny – więcej informacji o akcjach i nie tylko znajdziemy na: http://www.obiadyczwartkowe.pl/.

[Głosów:3    Średnia:2.3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ