Chwila dla serca

0
275
Chwila dla serca

Zazwyczaj pamiętamy o wizycie u fryzjera, zajęciach fitness czy zrobieniu zakupów na kolejny tydzień. Nakładając wieczorem maseczkę na twarz albo wykonując peeling mamy poczucie, że pomimo zabiegania jesteśmy na tyle zorganizowani, że potrafimy znaleźć czas na pielęgnację. Zwolnienie obrotów to jednak nie wszystko! Nasze narządy wewnętrzne również potrzebują regeneracji. Jak dobrze wypocząć i zadbać o najważniejszy z nich, serce?

Zrelaksuj się

Choroby układu krążenia są najczęstszą przyczyną zgonów w Polsce i na świecie. Stres ma bardzo niekorzystny wpływ na funkcjonowanie naszego serca. Coraz więcej osób nie potrafi poradzić sobie z piętrzącymi się problemami dnia codziennego. Zmiana podejścia nie jest procesem szybkim i prostym, ale warto zastanowić się nad naszym stosunkiem do otaczającej rzeczywistości, ponieważ tylko w ten sposób zadbamy o poprawne funkcjonowanie serca i polepszymy komfort życia. Ludzie bardzo często nie potrafią odnaleźć równowagi między pracą a życiem prywatnym, co przekłada się na konflikty rodzinne i pogarszający się stan psychiczny. Pełna regeneracja naszego organizmu zależy także od odpowiedniej jakości snu. Zbyt krótki prowadzi do silnego wzrostu ciśnienia tętniczego. W dłuższej perspektywie znacznie przeciąża to serce, które nieustannie pracuje na najwyższych obrotach. Ważną kwestią jest także wykonywanie regularnych badań kontrolnych, które sprawdzą stan naszego serca i będą gwarancją jego prawidłowego funkcjonowania. W Poznaniu Prywatna Lecznica Certus oferuje swoim pacjentom pakiet profilaktyczny Chwila dla serca, który przeznaczony jest dla osób chcących sprawdzić swój stan zdrowia pod kątem ewentualnych chorób kardiologicznych. Badania w nim zawarte pozwalają na wczesne wykrycie wielu schorzeń układu krążenia. Sprawnie funkcjonujący organizm pozwoli nam na podejmowanie nowych wyzwań i podążanie za swoimi pasjami.

Jesteś tym, co jesz

Kolejnym czynnikiem sprzyjającym prawidłowemu funkcjonowaniu serca jest wprowadzenie do naszej diety odpowiednich składników. Bez względu na to z jakimi dolegliwościami mamy zamiar się uporać, to jakiego paliwa dostarczamy organizmowi jest kluczowe. Zaleca się spożywanie 4-5 posiłków dziennie w równych odstępach czasu. Powinny się one składać w głównej mierze z warzyw, owoców, kasz, ryżu i pełnoziarnistych zbóż. Aż trzy czynniki związane z chorobami serca, tj. poziom cholesterolu, ciśnienie krwi i otyłość ściśle dotyczą jedzenia. Oprócz ogólnych zaleceń, warto skorzystać z tych przeznaczonych szczególnie dla osób chcących usprawnić pracę swojego serca.  Pierwsza zasada mówi o spożywaniu produktów zawierających błonnik. Chłonie on wiele substancji, m.in. cholesterol i triglicerydy, obniżając dzięki temu ich stężenie we krwi. Błonnik znajdziemy w żywności takiej jak rośliny strączkowe, pieczywo gruboziarniste, kasze lub ryż niełuskany. Dodatkowo, używając w kuchni ziół o działaniu żółciopędnym, np. korzenia mniszka, czarnej rzodkwi czy mięty, możemy w naturalny sposób wpłynąć na utrzymanie cholesterolu na właściwym poziomie. Za ograniczenie jego wchłaniania odpowiedzialne są również oleje roślinne, słonecznik, sezam czy orzechy. Oprócz wyżej wymienionych produktów zbawienne dla naszego serca będzie dostarczanie witamin A, C, E, B6 oraz selenu, cynku, manganu, magnezu, wapnia, potasu i krzemu. Znajdują się one m.in. w pomidorach, warzywach strączkowych, kakao, płatkach zbożowych i kiełkach roślin. Trzeba pamiętać, że każdy nadprogramowy kilogram obciąża nasze serce, dlatego tak ważne jest utrzymywanie odpowiedniej wagi.

Wstań z kanapy!

Kolejnym filarem budującym sprawność naszego serca jest aktywność fizyczna. Brak ruchu związany z problemem otyłości jest dużym zagrożeniem dla serca. Już nawet 2,5 h ćwiczeń tygodniowo mogą obniżyć ryzyko zawału serca o 1/3! Ruch działa zarówno prewencyjnie, jak i zapobiegawczo na choroby sercowo-naczyniowe. Dzięki systematycznemu podejmowaniu aktywności możemy poprawić wydolność naszego serca i gospodarkę cukrową, tłuszczową oraz krzepliwość krwi. Wachlarz rodzaju aktywności fizycznej jest bardzo szeroki. Warto spróbować różnych dziedzin i wybrać taką, która sprawia nam największą przyjemność. Dobrym pomysłem mogą okazać się zajęcia jogi, które pozwalają nie tylko usprawnić ciało, ale także się zrelaksować. Ćwiczenia oparte na oddechu pozwalają wyciszyć się, co w przypadku chorób serca, będzie idealnym rozwiązaniem. Zmiana codziennych przyzwyczajeń na rzecz zwiększenia sprawności ruchowej to najlepsze rozwiązanie. Jeśli dopiero zaczynamy, warto wprowadzać stopniowe zmiany, np. jeździć rowerem do pracy, korzystać ze schodów zamiast windy czy częściej wychodzić na długie spacery. Jeżeli jednak ze sportem nie mieliśmy wcześniej do czynienia, a w dłuższej perspektywie planujemy zintensyfikować treningi, by zrobić to z głową, możemy wcześniej wykonać badania wysiłkowe. Poznański Certus oferuje Pakiet Zdrowy Sportowiec. Zawarte w nim badania, m.in. EKG spoczynkowe i wysiłkowe serca, badania krwi, spirometria czy konsultacja z dietetykiem, pomogą nam dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń do naszej kondycji zdrowotnej. Aktywność fizyczna poprawia nie tylko sprawność ciała, ale również polepsza nasze samopoczucie. Optymistyczne podejście na pewno pomoże w rozwiązaniu codziennych trudności, bez dostarczania sobie niepotrzebnego stresu.

Weź to do serca

Powyższe słowa prowadzą do jasnej konkluzji. Działanie naszego serca jest uwarunkowane wieloczynnikowo. Jest to nie lada wyzwanie, aby odpowiednio o nie zadbać, ale korzyść jest bezcenna. Sprawne serce znacznie poprawia jakość życia i pozwala cieszyć się urokami otaczającej nas rzeczywistości. Pamiętajmy także, że nasze serce bije nie tylko dla nas. Warto zadbać o regularne badania. Placówka Certus oprócz badań na nadciśnienie czy bogatej diagnostyki laboratoryjnej posiada w swojej ofercie indywidualne pakiety profilaktyczne, które można dostosować do własnych potrzeb. Zmieniając codzienne nawyki możemy naprawdę wiele zdziałać. Wybór zależy od nas.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ