Jak zaplanować trening – poradnik dla początkujących

0
651
Jak zaplanować trening – poradnik dla początkujących

Czy istnieje idealny program treningowy, który przyniesie znakomite rezultaty każdemu, kto tylko postanowi trenować zgodnie z jego wytycznymi? Oczywiście, że nie. Jest jednak sposób na to, by poddać się idealnemu treningowi, który dopasowany będzie do indywidualnych potrzeb trenującego oraz zapewni maksimum efektów. Przede wszystkim trening ten opiera się na znajomości własnego organizmu, a w zasadzie jego możliwości i wydolności. W praktyce więc, jeżeli jesteśmy totalnymi amatorami, powinniśmy wybrać plan dla początkujących, jeśli zaś ze sportem jesteśmy za pan brat, wówczas możemy pozwolić sobie na dobór bardziej skomplikowanych form treningu.

Plan dla amatora

Zakładając, że jesteś nowicjuszem, wybierz najbardziej dla siebie efektywny zestaw ćwiczeń, czyli takich, które są proste i nieskomplikowane. Warto też skonsultować swoje plany z trenerem, o ile istnieje tego typu sposobność. Jeśli nie, rozpocznijmy sami, pamiętając jednak o naszej wspomnianej już wskazówce – zacznij od podstaw, czyli lekkiego i nieforsującego treningu, który będzie najbardziej efektywny. Ważne, by każde z wykonywanych ćwiczeń wykonane było prawidłowo, w sposób technicznie poprawny, co daje gwarancję sukcesu i jednocześnie zapobiega powstaniu rozmaitych kontuzji, czy innych problemów zdrowotnych.

Każde ćwiczenie wykonuje się w seriach, czyli w odpowiednio określonej i ustalonej liczbie powtórzeń konkretnego ćwiczenia (minimum 10). Warto zacząć trening właśnie od wspomnianej dziesiątki, stopniowo jednak zwiększając ilość serii. Wykonywanie poszczególnych serii musi zostać oddzielone odpowiednio długim wypoczynkiem, który wynosi od pół do półtorej minuty. Wraz z upływem czasu i zwiększeniem intensywności treningów warto pomyśleć jednocześnie o wzroście obciążenia. Dlatego też wykonując ćwiczenia pamiętajmy zarówno o prawidłowym wykonywaniu ćwiczeń, precyzji ruchu, jak i o odpowiednim tempie.

Jak często i w jaki sposób ćwiczyć

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze sportem najlepiej będzie odbywać trening co drugi dzień przez około godzinę czasu. Ma to związek z naturalną potrzebą naszego organizmu na odpoczynek oraz na regenerację.

Przed przystąpieniem do właściwego treningu przede wszystkim odpowiednio rozgrzej swoje ciało. Idealnie, jeśli na swoją rozgrzewkę wybierze się rowerek stacjonarny, przebieżkę lub też bieżnię. Dzięki temu przygotujemy nasz organizm do późniejszego wysiłku.

Decydując się na rozpoczęcie treningu warto mieć z góry ustalony cel i nakreślony plan. Dlatego w pierwsze kolejności określmy, które mięśnie chcemy szczególnie wyćwiczyć i w konsekwencji wyeksponować. Kolejny krok to zaplanowanie rodzaju ćwiczeń, które określą i zdeterminują nasze dążenie do określonego działania. Aby nasze ćwiczenia okazały się efektywne ważne jest zmienianie co pewien czas, najlepiej z częstotliwością około 3-4 miesięcy, zestawów ćwiczeń.

[Głosów:2    Średnia:3.5/5]
PODZIEL SIĘ
Następny artykułOlej niejedno ma imię
Redakcja DlaZdrowia24.pl
Pozytywnie nastawiona do życia weganka. Uwielbiam jazdę konną i długie wycieczki rowerowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ