Dlaczego elektrolity są istotne dla funkcjonowania całego organizmu?

0
31
Elektrolity

Regularne nawodnienie organizmu jest kluczowe dla zdrowia. O odpowiedniej podaży płynów należy pamiętać nie tylko w czasie upałów, ale i na co dzień. Zbyt mała podaż płynów, może doprowadzić do narażenia organizmu na odwodnienie i utratę cennych substancji jakimi są elektrolity. Ale czym one właściwie są? Na to pytanie odpowiadamy w naszym artykule.

Czym są elektrolity?

Do elektrolitów zaliczmy między innymi sód, wapń, potas czy magnez. Substancje te pełnią szereg istotnych funkcji w naszym organizmie. Stosując zbilansowaną i zdrową dietę dostarczamy ich organizmowi wraz z przyjmowanymi płynami oraz pożywieniem. Przykładowo, potas znajdziemy choćby w pomidorach czy bananach, magnez w zbożach czy kakao, a mleko i jego przetwory bogate są między innymi w wapń. Jednak czasami dochodzi do zaburzenia równowagi wodno-elektrolitowej, a to z kolei prowadzić może do zaburzeń w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.

Substancje o wielkiej mocy

Elektrolity (https://www.biofarm.pl/nasze-produkty/suplementy-diety/hydro-plus) mają znaczenie dla całej gospodarki wodnej w organizmie. Substancje te wpływają na przewodzenie impulsów nerwowych, co jest istotne dla funkcjonowania układu nerwowego. Potas odpowiedzialny jest między innymi za utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi oraz właściwe funkcjonowanie mięśni, wapń wpływa na budowę mocnych kości, a magnez jest niezbędny do regulacji rytmu serca i skurczów mięśni.

Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej

Zaburzenia gospodarki wodno–elektrolitowej mogą towarzyszyć w szczególności stanom chorobowym. Zdarzają się często przy biegunkach, gorączce w przebiegu przeziębienia czy infekcji wirusowej lub towarzyszą wymiotom. Paradoksalnie nawet zdrowe nawyki, jak wzmożony wysiłek fizyczny, mogą przyczyniać się do przejściowej utraty tych cennych substancji (wskutek pocenia się). Dlatego tak ważna jest kontrola gospodarki wodno-elektrolitowej, w tym bieżąca i regularna podaż płynów. Szczególnie narażone na utratę elektrolitów są osoby starsze oraz dzieci. Najmłodsi i najstarsi często miewają problemy z odpowiednią podażą płynów oraz prawidłową dietą.

Co robić?

Chcąc zadbać o gospodarkę wodno-elektrolitową w naszym organizmie musimy przede wszystkim pamiętać o podstawowych zasadach zdrowego stylu życia i zbilansowanej diety. Regularne spożywanie posiłków skomponowanych z jak największej ilości różnorodnych składników (w tym przede wszystkim warzyw), to podstawa o której nie można zapominać. Dodatkowo kluczowe jest spożywanie odpowiedniej ilości wody, najlepiej w postaci wody mineralnej. W stanach wzmożonego zapotrzebowania na wodę i elektrolity (infekcje, biegunki, wymioty, upały) warto uzupełnić dietę o podaż specjalnych suplementów, które mają w swoim składzie ważne dla zdrowia elektrolity.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ