Dieta dobra dla jelit

0
458
Dieta dobra dla jelit

Zdrowie i dobra kondycja jelit ma przełożenie nie tylko na pracę naszego układu odpornościowego i innych organów oraz układów, ale także na nasze samopoczucie. Co jeść, by zadbać o jelita i zamieszkujące je bakterie probiotyczne? Dlaczego flora bakteryjna jelit jest tak ważna dla naszego zdrowia? Czym jest probiotyk na jelita? Radzimy, jaka dieta jest dobra dla jelit i kiedy suplementować probiotyki.

Flora bakteryjna i bakterie probiotyczne – co to takiego?

W jelitach dorosłego człowieka znajduje się prawie 2 kg mikroorganizmów – bakterii, , grzybów i innych drobnoustrojów. To nasz mikrobiom. Część z tych drobnoustrojów stanowią bakterie probiotyczne, korzystnie oddziałujące na nasz układ trawienny oraz zdrowie ogólnie. By ludzki organizm funkcjonował sprawnie, flora bakteryjna jelit musi pozostawać w równowadze. Znaczy to, że dobroczynne bakterie muszą liczebnie przeważać nad pozostałymi mikroorganizmami. W przeciwnym wypadku nasz układ immunologiczny może mieć problem z odparciem wroga.

Dieta dobra dla jelit

Bakterie probiotyczne dostarczamy do organizmu wraz z pożywieniem. Ich naturalne źródła to produkty mleczne poddane procesowi fermentacji, a więc kefiry, naturalne jogurty, maślanki i zsiadłe mleko, a także kiszone warzywa i zakwas buraczany oraz chlebowy. Jeśli chcemy, by nasze jelita były w dobrej kondycji, włączmy te produkty do diety i jadajmy je regularnie.

Oprócz tego dla bakterii probiotycznych ważne są tak zwane prebiotyki, czyli substancje utrzymujące je przy życiu, będące dla nich źródłem pożywienia w jelitach. Jedząc prawidłowo, karmimy nie tylko siebie, ale także korzystne dla naszego zdrowia bakterie probiotyczne! Dożywione są nie tylko szczepy bakterii, ale cała flora bakteryjna.

Prebiotyki to węglowodany złożone takie jak inulina, fruktooligosacharydy, laktuloza oraz skrobia oporna. Znajdziemy je w warzywach takich jak cebula, czosnek, szparagi, ziemniaki, pomidory i cykoria oraz w bananach i ziarnach zbóż. Zaleca się jedzenie pieczywa z mąki z pełnego przemiału oraz pełnoziarnistych makaronów.

Warto też uwzględnić w jadłospisie kasze. Źródłem prebiotyków (polifenoli) są także winogrona. Wystudzone gotowane ziemniaki to doskonałe źródło skrobi, podobnie jak zielone banany. Jak widać, nie jest trudno zadbać o nasze jelita za pomocą diety.

Probiotyk na jelita – dobry na wszystko?

Nie zawsze jest to jednak możliwe i nie w każdej sytuacji wystarcza. Po przyjmowaniu antybiotyków i po nieprzyjemnościach jelitowych może przydać się probiotyk na jelita. To suplement diety zawierający bakterie probiotyczne, a czasem także prebiotyki (takie połączenie nosi nazwę synbiotyku). Probiotyk na jelita pomoże uzupełnić florę bakteryjną jelit po antybiotykoterapii i doraźnie wspomoże pracę bakterii probiotycznych. Pamiętajmy jednak, że żaden suplement nie zastąpi zdrowej, zbilansowanej diety, dlatego po zakończeniu rekonwalescencji należy jak najszybciej wprowadzić do swojego jadłospisu pełnowartościowe produkty, w tym naturalne probiotyki i prebiotyki.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ