Iść spać. Ale jak?

0
256

Wyspać się porządnie to marzenie wielu Polaków. Im szybciej żyjemy, tym mniej czasu i uwagi poświęcamy odpowiedniemu wypoczynkowi. A przecież bez regeneracji nie jesteśmy w stanie funkcjonować na pełnych obrotach – czyli tak jak lubimy, a z drugiej strony stwarzamy ryzyko powstania wielu groźnych chorób. Są różne sposoby na lepszy sen. Niektóre z nich odwołują się do odpowiednich godzin, inne do diety, kolejne do dopasowanego materaca i przygotowania właściwej temperatury w sypialni. Prawda jest taka, że o te wszystkie czynniki należy zadbać, a przede wszystkim nastawić swój organizm na efektywny wypoczynek, a nie na pracę, planowanie kolejnego dnia, przeglądanie portali społecznościowych na smartfonie czy też przerzucanie kanałów w telewizji.

Sposoby na lepszy sen

Kluczem do spokojnego snu jest oczywiście sypialnia. Dobrze by była to faktycznie wydzielona przestrzeń do spania. Wtedy jest łatwiej oddzielić codzienną aktywność od wypoczynku. Cechą główną sypialni powinny być stonowane barwy, temperatura dochodząca do 19 stopni oraz ograniczenie zbędnych dekoracji oraz elektroniki do minimum. W tym pokoju główny akcent powinien padać na łóżko – odpowiednio duże i wygodne w zależności od tego, ile osób w nim śpi, jak lubimy odpoczywać, no i oczywiście z dopasowanym do naszej wagi i potrzeb materacem. Na ten element szczególnie powinny zwracać uwagę osoby z problemami zdrowotnymi związanymi z układem ruchu. Szeroki wybór materacy pozwala przetestować różne rozwiązania i dobrać taki model, który idealnie będzie pasować .
W sypialni świetnie sprawdzają się lampki nocne, jasne kolory szczególnie w odcieniach ciepłego beżu, pomarańczu lub błękitu.

Zmęcz się dniem

Aktywność fizyczna taka jak jogging, spacer na świeżym powietrzu w godzinach wieczornych doskonale wpływają na dotlenienie mózgu i odprężenie mięśni. A to prosta droga, by zapaść w kojący sen. Oczywiście warto zwrócić uwagę na to, co się je i pije w ciągu dnia. Zbyt obfita kolacja zjedzona tuż przed spaniem może przeszkadzać w zaśnięciu. Dlatego właśnie specjaliści zalecają ostatni posiłek 2-3 godziny przed snem, unikanie węglowodanów i cukrów. Zdrowa dieta zapewnia nie tylko zdrowy sen, ale również funkcjonowanie na co dzień. Warto również pamiętać, że kieliszek wina przed snem może być rozluźniający i sprawić, że łatwiej się będzie zasypiać. Zbyt duża ilość alkoholu może wywołać wręcz odwrotny efekt. Pobudzająco mogą działać również napoje zawierające kofeinę ale również pewne rodzaje muzyki czy filmy. Przed snem należałoby raczej wyciszyć ciało. Ważnym elementem może być po prostu wsłuchanie się w jego potrzeby. Jeśli czujemy zmęczenie, to warto się położyć spać, ponieważ wtedy sposoby na lepszy sen po prostu nie będą nam już potrzebne. Ulubiona pozycja do zasypiania, wywietrzona sypialnia i „uwolnienie myśli” to wszystko, czego w danym momencie będziemy potrzebować.

Frustracja spowodowana bezsennością powoduje, że chodzimy niewyspani i mamy problemy z organizacją zadań. Przewlekłe zmęczenie to stan, który może być również objawem tego, że coś niedobrego dzieje się z naszym zdrowiem.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ